Контакти

Дизайн студія "Двіжок": dvigok.com.ua

Ми завжди на зв'язку:

Сучасний авторинок пропонує дедалі більше варіантів акумуляторних батарей. Технології виготовлення, що відрізняються, диктують різні способи їх експлуатації, що включають вимоги і обмеження при виконанні операцій зарядки.

Перед тим як купити новий акумулятор, варто вивчити тему про найпоширеніші АКБ. Це дозволить згодом не шкодувати про поспішний вибір і зі знанням справи розпочати його правильне використання. У цьому матеріалі ми розповімо, як правильно заряджати акумулятор в залежності від його технічних особливостей.

Як визначити, що АКБ потребує заряджання?

Зазвичай після встановлення нової батареї власник автомобіля забуває про неї. Якщо АКБ необслуговується, то за правильної експлуатації її вистачить кілька років справної роботи.

Якщо не виникає проблем із електроживленням, заряджати АКБ практично не потрібно. Якщо з якоїсь причини вона розрядиться (тривале живлення споживачів струму без заряджання, сульфатація пластин від старості тощо), то це миттєво обернеться неможливістю завести машину.

При глибшому розряді нормально працюватимуть інші прилади. У цій ситуації потрібно насамперед визначити ступінь розряду. Щоб вміти швидко встановлювати причину, слід запам’ятати кілька чисел:

  • 100% заряду батареї відповідає напруга 12,7;
  • при 50% заряді ця величина становить 12,2;
  • про нульовий заряд свідчить напруга нижче 11,7 Ст.

Ще точніше можна встановити рівень розрядженості АКБ за рівнем щільності електроліту, яку визначають ареометром. Правда, цей замір можна зробити тільки на моделях, що обслуговуються, що мають пробки. Найпростіша таблиця відповідності, яку можна запам’ятати, виглядає так:

  • 100% заряду відповідає щільність електроліту вище 1,27 г/см³
  • 50% – 1, 20 г/см³
  • 0% – 1,00 г/см³.

З АКБ, що обслуговується, потрібно звертатися більш уважно. Необхідно періодично (влітку не рідше одного разу на тиждень) перевіряти рівень електроліту, поповнювати банки дистильованою водою, нейтралізувати лужним розчином (соди, наприклад) верхню панель батареї для запобігання саморозряду.

Щоб АКБ будь-якого типу прослужила довше, потрібно контролювати ступінь розряду та вчасно заряджати її. Особливу увагу слід приділяти кальцієвим батареям, які погано переносять глибокий розряд.

Питання, пов’язані з методикою зарядки АКБ, та відповіді на них

Далі ми розберемо найпоширеніші питання, пов’язані з обслуговуванням автомобільних акумуляторних батарей.

Чи можна заряджати батарею, не знімаючи її з автомобіля?

Правильно зарядити акумулятор автомобіля можна без демонтажу з ТС. Потрібно лише від’єднати обидві клеми від маси та плюсового дроту автомобіля. В іншому випадку можуть бути пошкоджені штатні електроприлади.

Що заряджає краще – генератор чи ЗУ (зарядний пристрій)?

Якщо розглядати повноту та якість заряджання, то у виграші буде зарядний пристрій. Воно дозволяє керувати параметрами процесу. За допомогою ЗУ можна отримати найкращі результати для АКБ різних типів, термінів експлуатації та ступенів розряду. Зарядним пристроєм можна зарядити батарею до 100% її ємності, що у ряді випадків недосяжно для генератора.

Однак зарядка АКБ за допомогою ЗУ вимагає певної трудомісткості, особливо при демонтажі. Не всі автолюбителі готові витрачати свій час на таку операцію. З цих причин найбільша частина власників віддає перевагу зарядженню джерела від машинного генератора. Тим більше, що вона здійснюється автоматично і не вимагає тимчасових та трудових витрат.

Чи можна заряджати АКБ на морозі?

Така операція не рекомендується. Якщо в електроліті утворилася крижана шуга, то АКБ не заряджатиметься. Ще гірше, якщо електроліт повністю замерз. Такий виріб втрачає ємність і навіть після відновлення нездатно крутити стартер.

Заряджання на морозі можливе лише в разі крайньої необхідності за умови, що електроліт знаходиться в рідкому (напіврідкому) стані. Зарядити АКБ вдасться лише частково і процес триватиме досить довго. Спочатку струм розігріватиме саму батарею, тільки потім почнеться її заряд.

Правильно зарядити акумулятор зарядним пристроєм можна лише у теплому приміщенні (температура вище +20 ºС). При цьому АКБ необхідно попередньо витримати в теплі кілька годин, щоб весь лід розтанув.

Чи можна прикурювати від іншої машини?

Це цілком допустимо, але з дотриманням деяких умов:

двигун машини-донора повинен перед прикурюванням попрацювати п’ять хвилин на двох тисячах обертів, щоб підзарядити свій акумулятор;
один із проводів машини-«донора» потрібно від’єднати від акумулятора;
дотримуючись полярності, слід з’єднати спеціальними проводами із затискачами плюсові та мінусові клеми обох акумуляторів;
неприпустимо “прикурювання” без від’єднання акумулятора “донора” від самої машини, тим більше при працюючому двигуні “донора”.

Невиконання зазначених вимог може призвести до виходу з експлуатації електроніки «донорської» машини. При проведенні операції потрібно порівнювати енергетичні можливості акумулятора з характеристиками двигуна, що запускається ним. Зокрема, не варто намагатися заводити двигун трилітрового позашляховика акумулятором ємністю 45 А·год.

Як заряджати кальцієві батареї

Пластини кальцієвих моделей також складаються з свинцю, але додають до 0,1 % кальцію. Це робиться для зниження електролізу води, підвищення корозійної стійкості та міцності пластин. Результат – збільшення довговічності АКБ, віддача вищої потужності.

Сьогодні найбільшого поширення у автомобілістів набули саме кальцієві батареї. Їх відносять до типу «поставив та забув», виробники анонсують їхній термін служби не менше п’яти років. Однак, як справи в реальності, потрібно досліджувати додатково.

Для кальцієвих батарей характерна одна істотна вада, про яку виробники не забувають інформувати покупців. Він у тому, що кальцієві моделі не переносять глибокого розряду. При падінні ЕРС до рівня 11,7 і нижче вони повністю розряджаються. Навіть після заряду батареї до нормальної напруги частина її ємності втрачається безповоротно.

Вважається, що 2-3 цикли глибокого розряду можуть повністю вивести її з експлуатації. Виробники рекомендують раз на місяць перевіряти напругу (ЕРС) на клемах і при необхідності заряджати її. Якщо цього робити, то спрацьовує схема — що менше часу приділяти батареї, тим частіше її доводиться міняти.

Думки фахівців поділяються щодо того, як правильно заряджати кальцієві батареї. Найбільші постачальники таких АКБ в Росії — словенські бренди TAB і Topla — констатують, що напруга заряду кальцієвих батарей не повинна перевищувати 14,8 В. АКБ ємністю 50 А · год.). Саме 14,8 (максимум) видає з генератора на батарею регулятор напруги будь-якого авто.

Напругою 14,8 В кальцієва батарея заряджається лише до 50% ємності. Повну зарядку дає напругу 16,1 В, яке на другому етапі потрібно подавати на клеми доти, доки струм не впаде до величини 0,5 А. З цього моменту рекомендують, не змінюючи напруги, продовжити зарядку протягом двох годин, потім її припинити. АКБ буде заряджено на 100% ємності.

Акумулятор також можна вважати повністю зарядженим, якщо напруга на клемах становить 12,7 за 8-12 годин після припинення зарядки.

Ще простіше заряджати кальцієвий акумулятор спеціально призначеним для цього типу АКБ зарядним пристроєм із програмованими режимами. В кінці циклу пристрій поперемінно подає на батарею напругу 16,1 В і 13,2 В. У міру зарядки тривалість імпульсів напруги змінюється, результатом стає швидке отримання 100 % заряду.

Як заряджати гібридні АКБ

Гібридна батарея називається тому, що виробляється за технологіями малосурм’янистої та кальцієвої АКБ одночасно. Одні пластини – це сплав свинцю з сурмою, інші – свинцю з кальцієм.

Акумулятори цього виду набувають все більшої популярності. Вони не бояться глибокого розряду, відрізняються високими пусковими струмами та доступними цінами. Особливих правил заряджання для гібридних АКМ немає. Струм встановлюють у межах, що не перевищують 10-30% чисельного значення ємності батареї (для АКБ в 50 А · год струм заряду – 5-15 А). У той же час фахівці вважають, що краще заряджати їх струмом у 2 А. Сигнал того, що пристрій заряджений, – напруга 14,2 В, а струм – 0,3-0,5 А.

Як заряджати гелеві АКБ

Гелевий АКБ – сучасне вторинне джерело, в якому електроліт знаходиться у стані гелю. Він відрізняється високою струмовіддачею, великою кількістю циклів зарядки та мінімальним струмом саморозряду. Гелевий АКБ боїться перезаряду – напруга понад 15 В для нього згубна.

Для заряджання таких акумуляторів використовують звичайні ЗП. Зарядний струм можна встановлювати в межах 10-30% від ємності АКБ за умови, що напруга не перевищуватиме 15 В. Вища напруга призводить до плавлення гелю з втратою функціональних властивостей.

Інформація про те, як правильно заряджати акумулятор типу гелю, завжди вказана на його корпусі. Ці відомості встановлюють граничні значення напруги та струму заряджання. Наприклад, напруга обмежується діапазоном 14,4-15,0 В, струм – значенням 2,1 А. Щоб уникнути перевищення напруги вище 15,0 В, варто користуватися електронними зарядними пристроями, які автоматично підтримують параметри в заданих режимах.

Как заряжать гелевые АКБ

Як заряджати AGM акумулятори

Перевагами акумуляторів, виконаних за технологією AGM, є високі пускові струми (500-900 А), тривалий термін служби (на 3-5 років більше за звичайну АКБ) і швидка зарядка. Сам процес повинен проводитися напругою не вище 15,2 В з силою струму 10-30% від значення ємності. Для виконання цих умов краще скористатися електронними ЗУ.

Заряджання необслуговуваних АКБ

Вони заряджаються так само, як і ті, що обслуговуються, проте, на відміну від останніх, у них неможливо відстежити рівень електроліту. АКБ, що не обслуговуються, не можна перезаряджати, оскільки при цьому починається інтенсивне газовиділення. Пари електроліту скидаються через запобіжний клапан, рівень рідини у банках знижується. Згодом можуть оголитися пластини, що зменшить ємність АКБ.

Щоб не допустити перезаряджання і правильно заряджати новий акумулятор типу, що не обслуговується, потрібно вміти точно розраховувати і дотримуватися часу заряду. Тож якщо напруга на АКБ ємністю 60 А·ч перед зарядкою становить 12,2 У, отже вона заряджена на 50 %. Для повного заряду потрібно передати їй 30 А·год ємності. Це означає, що струмом 6 А її потрібно заряджати не більше п’яти годин.

Технічно грамотне обслуговування і правильно заряджання акумуляторної батареї – запорука того, що водій ніколи не потрапить у дорожню ситуацію з непрацюючим двигуном машини, який складно або неможливо завести.

Share:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *