Колісний диск – невід’ємна деталь транспортного засобу, що разом з шиною приводить його в рух. Колесо кріпиться до маточини болтами або шпильками (їхнє число для легкових авто – від 3 до 6). Шину надягають на диск і знімають із нього за допомогою шиномонтажного верстата. Для грамотного вибору колісного диска потрібно добре знати його розмірні, якісні та експлуатаційні характеристики.
Геометричні параметри колісного диска
До його основних розмірів належать PCD, монтажний діаметр, ширина обода, DIA та виліт (Є). Розглянемо, як підібрати диски на автомобіль, враховуючи кожен із цих параметрів.
PCD
Це діаметр кола диска, на якому розташовуються центри отворів кріплення, а також їх кількість. У розмовній мові цей параметр називають “розготівкою”. Наприклад, значення 4 х 100 означає наявність на диску чотирьох отворів на колі діаметром 100 мм.
Їм не можна замінювати близький за розміром варіант 4х98, оскільки в такому кріпленні тільки один болт буде повністю притягнутий до маточини. Інші через неспіввісність болта і різьбового отвору не забезпечать надійний притиск і будуть мимовільно відкручуватися, що під час руху викличе вібрацію автомобіля з подальшим руйнуванням диска.
Щоб не допускати помилок при заміні колеса без контролю спеціаліста, варто навчитися обчислювати PCD за розмірами отворів кріплення. Якщо їх три, то відстань між центрами двох отворів (на практиці між однаковими краями отворів) потрібно помножити на 1,155.
У колесі з чотирма отворами можна виміряти відстань між центрами діагональних отворів. Інший спосіб для такого колеса – довжину між двома сусідніми отворами помножити на 1,414. Для п’ятиточкового кріплення відстань між сусідніми отворами множать на 1,701.
Монтажний діаметр
У диску це діаметр кола полиці в дюймах, на яку в робочому стані спираються борти шини. Переважна більшість автомобілів, що випускаються сьогодні, використовують 13-16-дюймові колеса (дюйм дорівнює 25,4 мм).
Ширина обода
Колісний диск має дві закраїни – дві значної висоти відбортування, що обмежують розташування бортів шини по ширині. Відстань між внутрішніми стінками закраїн – це ширина.
Ширина диска зазвичай позначається так: 5Jх14, де 5 його ширина, а 14 діаметр. Обидві величини вимірюються у дюймах.
DIA
Це діаметр центрального отвору колеса. При підборі нового неоригінального диска його DIA може бути більшим, ніж у штатного. При обслуговуванні сучасних автомобілів на це не варто звертати уваги, оскільки практично завжди центрування здійснюється конусними поверхнями болтів кріплення і центральний отвір не відіграє ніякої ролі. Центрувальні кільця, які пропонують у таких випадках продавці, не потрібні.
Вони використовуються тільки в позаштатних ситуаціях, наприклад, при посадці колеса з «нерідним розболтуванням» на болти з ексцентричними ковзними конусами. Інший приклад використання центрувальних кілець – монтаж колеса на болти з плоскою головкою. У цьому випадку вони не центрують колесо, тому перед затяжкою потрібна установка кілець, що описуються.
Виліт диска (Є)
Якщо через колісний диск провести неіснуючу серединну площину, паралельну площинам закраїнних кіл, то відстань в мм між нею і площиною привалки диска (поверхнею дотику з маточкою) утворює так званий виліт колеса.
Він може бути нульовим, позитивним та негативним. При нульовому вильоті обидві площини збігаються. При позитивній величині параметра колесо заглиблюється під машину і ширина колії зменшується. При негативному вильоті колія збільшується, машина набуває додаткової стійкості, стає більш схожою на гоночну модель, що приваблює любителів тюнінгу.
Однак разом із зміною вигляду погіршується керованість, збільшуються навантаження на підшипники маточок та підвіску. Тому фахівці не рекомендують встановлювати диски із позаштатним вильотом.
Внутрішня поверхня обода
Усередині обода кожного диска повинні бути характерні деталі профілю – струмок (заглиблення в циліндричній частині) і хампи – кругові виступи неподалік закраїн. Хампи потрібні для покращення фіксації бортів шини. Бавовна при її накачуванні в процесі монтажу – це звук подолання бортом хампа.
Якщо на старих колесах для камерної гуми відсутні штатні хампи, потрібно наварити їх замінники, використовуючи дріт, підібраний діаметром.
Струмок у дисках розкочують для полегшення монтажу гуми. Коли один край борту занурений у струмок, інший легко перетягнути через закраїну.
Різновиди дисків за технологіями їх виготовлення
Колісні диски виготовляють із сталі та з легких сплавів. Існує кілька базових технологій масового виробництва дисків: сталеві (штамповані), легкосплавні литі, легкосплавні ковані та збірні.
Сталеві штамповані диски
Сталеві вироби виробляють виключно за технологією штампування заготовок із листової сталі. Для цього:
Окремо формують так звану «тарілку» та обід.
У «тарілці» свердлять отвори: центральне та під кріплення болтів.
Кількома штампами створюють просічки для зниження ваги колеса та необхідні вигини профілю.
Обід виготовляють із довгої смуги, яку згинають у циліндр, зварюють та шліфують місце стику.
Профіль обода формують наступними операціями розкочування, що включають струмок і закраїни.
«Тарілку» та обід зварюють між собою, виконують перевірочні операції, захищають метал антикорозійним покриттям.
Основна перевага сталевих дисків полягає в їх дешевизні, тому вони мають найбільший обсяг світового випуску. Інші їхні переваги — міцність та здатність «гасити на собі» удари під час аварії. Ці диски не лопаються, а деформуються, тим самим оберігаючи підвіску від тяжких руйнувань. Невеликі пошкодження легко усуваються прокатуванням диска в майстерні.
До негативних особливостей штампованих сталевих коліс відносять велику вагу та слабку стійкість до корозії. Ці вироби при однакових розмірах важчі за литі диски на 15-20 %, а ковані — на 30-40 %. Зайва вага позначається на швидшому зносі підшипників та ходової системи. Крім того, сталеві диски не мають гарного зовнішнього вигляду, тому їх накривають декоративними пластиковими накладками — ковпаками.
Литі легкосплавні диски
Вони виготовляються із сплавів алюмінію, магнію та титану (виробник зазвичай тримає склад сплаву в секреті). Такі вироби виготовляють за технологією лиття під низьким тиском. Вони відрізняються красивими і різноманітними формами і, хоча обходяться дорожче за сталеві, становлять їм серйозну конкуренцію.
Литі диски товщі штамповані, що вимагає більш довгих болтів. Проте вони легші за сталеві, і це покращує динаміку руху. Литі диски, які не мають декоративного покриття хромом, можна не захищати від корозії, це ще одна перевага.
Недоліком литих дисків є вища ціна та неремонтопридатність. При сильному ударі вони лопаються і практично не підлягають відновленню через особливості сплаву.
Як вибрати диски на автомобіль?
Спочатку слід знайти свій варіант – той, який подобається більше за інших і відповідає дизайну машини.
Потім варто перевірити його на відповідність параметрам штатного диска автомобіля – по PCD, монтажному діаметру та вильоту. За наявності відхилень потрібно встановити, чи входять вони у дозволений допуск.
Дуже важливо не нарватися на підробку. Для цього слід купувати диски у перевірених постачальників. Не варто спокушатися надто низькими цінами.
Ковані легкосплавні диски
Ці диски найміцніші з усіх відомих, їх дуже складно зруйнувати. Навіть за сильного удару вони не розриваються, а лише деформуються. Виготовляються із цільних поковок легких сплавів методами послідовного гарячого штампування.
В результаті деформаційної обробки структура металу стає волокнистою та особливо міцною. Після кування заготовку піддають токарній та фрезерній обробці. Готовий диск виходить із однієї заготовки без зварювальних операцій.
У кованому диску поєднуються велика міцність, легкість (легше за сталеві штамповані та литі легкосплавні) та краса металевого виробу.
При виготовленні кованого диска лише 30-40% металу поковки стають тілом виробу. Решта маси йде у відхід стружкою або окалиною. Велику витрату дорогого металу, а також високу трудомісткість дрібносерійного виробництва роблять ковані диски дорогими. Відомі випадки, коли вартість кованих дисків порівнянна з ціною автомобіля.
Ковані диски застосовуються в найпрестижніших і спортивних автомобілях, їх випуск у порівнянні зі штампованими та литими невеликий.
Збірні диски
Ці вироби належать до екзотичних продуктів автомобільної промисловості. Вони, відповідаючи назві, складаються з кількох деталей, які можна поєднувати у виріб різними варіантами.
На обід (зазвичай кований легкосплавний) встановлюють титановий диск. Деталі кріплять між собою численними болтами, що відрізняються міцністю (титан). Окрім цих, на збірні диски встановлюють також бідлоки та таєрлоки.
Бідлок складається з двох кілець, що скріплюються між собою болтами. Він встановлюється на краї диска (одне кільце зовні диска, інше – усередині). Цей пристрій посилює фіксацію зовнішнього борту шини, оберігає її від розбирання при підвищених бічних навантаженнях (різкому повороті).
Таєрлок – це допоміжна шина (перебуває всередині штатної), яка після подачі в неї тиску притискає зсередини до закраїн і зовнішній, і внутрішній борт штатної шини. Це забезпечує неможливість її розбирання, а також пошкодження при втраті тиску повітря.
Всі деталі збірного колеса виготовляють у різних варіантах оздоблення, що дозволяє створювати індивідуальний дизайн. У цьому вся суть основної переваги збірного диска. Недолік – висока ціна. Такі диски в основному застосовуються в елітних моделях та гоночних болідах.
Які диски вибрати для авто
Логіка вибору дисків не відрізняється новизною. Якщо потрібно, щоб автомобіль виглядав краще, достатньо вибрати з безлічі пропозицій литі вироби, що підходять по дизайну. Ковані диски — розкішна альтернатива з тривалим терміном служби.
Штамповані сталеві диски не можна вибирати. Достатньо, щоб вони відповідали за геометрією та характеристиками. При цьому в усіх випадках бажано побачити сертифікат відповідності, щоб стати власником неякісної підробки.
Диски якої фірми краще вибрати?
Компаній, що виготовляють литі диски, сотні. Тих, котрі відомі українському автовласнику, — десятки.
Вибирати надійне колесо з реклами — означає піддатися маркетинговим хитрощам, оскільки жоден із виробників не представляє свій товар у негативному ключі. Більш правильним рішенням буде вивчення відгуків користувачів. Також не зайве порадитися з тими людьми, яких ви знаєте особисто. Вибравши бренд, важливо не допустити помилок, пов’язаних із технічними характеристиками.
Купівля нових колісних дисків – завдання не з простих. Щоб зробити вибір правильно, варто добре вивчити тему, розпитати досвідчених автовласників про їх переваги та почитати форуми автолюбителів. Купувати перші диски не варто, оскільки їх надійність – запорука безпечної експлуатації автомобіля.